رودلف کیریستین کارل دیزل در سال 1858 میلادی در آلمان به دنیا آمد. وی کودکی خود را در نهایت فقر گذراند؛ اما
توانست تحصیلات خود را در دانشکده صنعتی مونیخ با نمرات عالی به پایان برساند. یکی از معلمان وی بنیان گذار علم
مهندسی << تبرید >> به نام کارل فون لیند ، رودلف دیزل را در فراگیری تئوری های لازم برای محاسبات موتورهای
احتراقی یاری نمود. رودلف دیزل در اندیشه ساخت موتوری بود که نسبت به موتورهای بنزینی و بخاری آن زمان بازده
بیشتری داشته باشد. به این فکر در صدد ساخت موتوری بر آمد که بتواند "هوای خالص را در زمان تراکم ، تحت فشار
زیاد قرار داده ، از گرمای هوای متراکم شده برای احتراق خود به خود استفاده نماید"
رودلف دیزل اولین موتور دیزل خود را در سال 1892 میلادی در برلین به ثبت رساند. البته اولین موتور ساخته شده
توسط او با گرد زغال سنگ کار میکرد تا اینکه بعداً توانست سوخت مایع را جایگزین کند. موتور ساخته شده توسط
رودلف دیزل نمی توانست با سرعت بالا حرکت کند تا اینکه روبرت بوش در سال 1922 با ساخت پمپ انژکتور توانست
این مشکل را حل نماید. امروزه موتورهای دیزل میتوانند با سرعتی بالغ بر 400 کیلومتر در ساعت حرکت نمایند.
مزیت موتورهای دیزلی :
مصرف کم ، ارزانی سوخت ، بازدهی بیشتر ، امکان مصرف سوخت نا مرغوب تر ، گشتاور زلاد حتی با کاهش سوخت ،
احتراق کامل تر ، نیاز به تجهیزات جرقه زنی و کاربراتور ندارد.